“The Vanishing of Ethan Carter”

Ett slags detektivspel med övernaturliga inslag och en massa ögongodis.
Det är vad jag får fram om jag destillerar ner den spelupplevelse som höll mig road för ett tag sedan med spelet “The Vanishing of Ethan Carter”.

Precis som “Firewatch” som jag skrev om för ett tag sedan är även detta ett spel där fokus ligger på att utforska och ta in den miljö man befinner sig i.
I detta fallet är det den polska landsbygden som den lilla spelutvecklaren “The Astronauts” lånat stor inspiration från. Föga förvånande kan tyckas då de faktiskt är från Polen.

Detektivarbetet i spelet gör att man allt eftersom bygger upp en bild om vad som faktiskt hänt Ethan Carter. Mestadels genom moment som letande av ledtrådar och uppbyggnad av händelseförlopp. Några lättare pussel m.a.o. och några lite klurigare, däribland ett memoriseringsmoment där man ska komma ihåg hur rummet till ett hus hänger ihop, vilket jag till en början hade problem med.
Spelet håller inte spelaren i handen även om den fria utforskningen faktiskt är ganska linjär när det kommer till kritan.

Den polska landsbygden som visas upp i spelet är underbart vacker och ser till att jag som spelare inte tröttnar på att leta ledtrådar och bygga upp händelseförlopp.
Att en mindre indiespelutvecklare på endast åtta anställda lyckats såhär bra med det visuella är verkligen en stor prestation.

Spelet tar endast några få timmar att spela igenom och när man väl fått reda på vad som hänt Ethan Carter tar det bort en del av viljan att spela om hela spelet. Några moment och hemligheter lockar prestationsjägare, men efter det lade jag spelet på hyllan.
De vackra miljöerna däremot, de stannar kvar i minnet.